Урок беларускай літаратуры па тэхналогіі праблемнага навучання
(Наст.: Боўша Валянціна Андрэеўна)
Тэма: Н.Гілевіч "Родныя дзеці". Роздум аб вострых праблемах жыцця грамадства і краіны.
Мэта:
1) Дапамагчы вучням раскрыць праблемнасць, філасафічнасць, вобразнасць у рамане ў вершах "Родныя дзеці".
2) Адпрацоўваць уменне аналізаваць, супастаўляць, рабіць вывады.
3) Выхоўваць у вучняў сыноўнюю любоў да Маці-зямлі, Радзімы, сваей сям'і, беражлівыя адносіны да прыроды.
Тып урока: урок-роздум
Абсталяванне: "Родныя дзеці" Н.Гілевіча, телеўрок "Н.Гілевіч. Родныя дзеці", карткі.
Ход урока:
Арганізацыйны момант - 1-2 хвіліны
Тлумачэнне новага матэрыялу - 10 хвілін
Уступнае слова настаўніка:
- Сення мы прадаўжаем знаемства з творчасцю Н.Гілевіча. Для мяне гэта вельмі прыемна, таму што я магу яшчэ раз успомніць свайго любімага выкладчыка, звярнуцца да яго паэзіі, разам з вамі падумаць і паразважаць над складанымі пытаннямі жыцця. На жаль, сення мы не маем магчымасці сустрэцца з Н.Гілевічам, але я прапаноўваю вам завочнае знаемства з паэтам, якое, я ўпэўнена, вам запомніцца надоўга.
Прагляд урыўка з тэлеўрока па творчасці Н.Гілевіча - 10 хвілін. (Сям'я паэта, гады дзяцінства, юнацтва, гісторыя напісання рамана ў вершах "Родныя дзеці")
Замацаванне - 30-35 хвілін
Слова настаўніка:
- Дома вы чыталі твор, які, я спадзяюся, выклікаў у вас прыемныя ўражанні, прымусіў задумацца над многімі пытаннямі, праблемамі ў жыцці.
- Якое ўражанне ў вас выклікаў гэты твор?
- Ці можна яго назваць ліра-эпічным творам? Чаму?
- Чаму аўтар уводзіць у свой твор лірычныя адступленні? Якое іх значэнне?
- Чаму Н.Гілевіч назваў свой першы ў беларускай літаратуры раман у вершах "Родныя дзеці"? Знайдзіце і зачытайце радкі, якія б маглі пацвердзіць вашу думку.
(Вучні зачытываюць словы, якія былі пакуль закрытымі на дошцы, тлумачаць іх значэнне).
Мы - тройчы дзеці ў вечным крузе:
Мы дзеці роднае сям'і,
І дзеці Маці-Беларусі,
І дзеці Матухны-Зямлі.
- Малайцы, што вы змаглі раскрыць сэнс назвы.
Фізкультхвілінка
- Скажыце, чаму сення нашы сталы пастаўлены так, што яны ўтвараюць тры кругі?
- Правільна, мы зараз падзелімся на 3 групы:
1) "дзеці роднае сям'і
2) "Дзеці Маці-Беларусі"
3) "дзеці Матухны-Зямлі"
- У "Родных дзецях", як вы заўважылі, Н.Гілевіч уздымае вельмі шмат праблем. Вы паспрабуйце вызначыць, якая з груп можа знайсці рашэнне гэтай праблемы. Выкажыце свае меркаванне, згаджаючыся або не з аўтарам.
- Якая з груп выбірае маральна-этычныя, якая - экалагічныя, якая - нацыянальныя - рашаць вам.
Вучні займаюць свае месцы за сталамі м 10-12 хвілін абмяркоўваюць праблемы, узнятыя ў творы.
Настаўнік раздаем карткі з урыўкамі з рамана ў вершах "Родныя дзеці".
Вучні тлумачаць іх, акрэсліваюць праблему і шукаюць шляхі яе вырашэння, суадносячы з аўтарскай пазіцыяй.
Падагульненне настаўніка:
1) Ці згодны вы, што "Родныя дзеці" - гэта раман у вершах? Дакажыце гэта.
2) Ці можна гэты твор лічыць ліра-эпічным? Чаму?
3) Што такое лірычнае адступленне? Ці есць яны ў "Родных дзецях"? Для чаго аўтар увеў іх у твор? Якая іх роля?
4) Якое з лірычных адступленняў найбольш кранула вас? Чаму?
5) Якія з лірычных адступленняў даюць магчымасць адчуць, што аўтар - сын зямлі сваей?
Прагляд фрагмента тэлеўрока (зварот Н.Гілевіча да моладзі).
Рэфлексія ў форме сінквейна: "Родныя дзеці" (вучні зхачытваюць сінквейн, выстаўленне адзнак, каменціраванне іх).
Дамашняе заданне: вывучыць на памяць урывак з рамана ў вершах "Родныя дзеці" (на выбар)